کتراک و راکتن برای تخریب انواع سنگ ها و ساروج
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

 

کتراک و راکتن برای تخریب انواع سنگ ها و ساروج
 
 
راکتن ماده ی منبسط شونده ی غیر انفجاری در 30دقیقه

قابل استفاده در پروژه های ساختمان سازی و مترو و معدن وتونل و راهسازی. ( تنها محصولی که به صورت افقی نیز قابل استفاده می باشد و نیز درمحیط های مرطوب مثل چاه ها و حتی زیر دریا )

امروزه معدنکاری و شیوه های رایج در آن در حال تحول دائمیاست و بسیاری از مراکز و موسسات تحقیقاتی فعال در امور معدن برای پیشبرد اهداف معدنکاری دست به تولید موادی میزنند که بیشترین بازدهی را دارا بوده و در عین حال علاوه بر ارزانی قیمت با محیط زیست سازگاری داشته باشد .
یکی از مواردی که به طور روزافزون در کارهای معدنی ایران مورد استفاده قرار می گیرد انواع پودرهای منبسط شونده است . این پودرها پس از محلوط شدن با آب ، به صورت دوغاب در درون چالهای ازپیش حفاری شده ریخته می شوند و پس از مدتی در اثر هیدراتیزاسیون و آبگیری ، دوغابحاصله تا چندین برابر خود افزایش حجم می دهد و در اثر این افزایش حجم یک تنش فشاریبالایی به دیواره چالها وارد میکند و این تنش در نهایت موجب شکسته شدن دیواره چال ،در نقاط ضعف موجود در اطراف دیواره میگردد .
با حفاری و آرایش چالها در جهت هایخاص می توان شکسته شدن دیواره چالها را هدایت نمود و در نهایت قطعات سنگ و یا بتنرا به طور دلخواه برش داد .
مزایا و معایب استفاده از پودرهای منبسط شونده
پودرهای منبسط شونده همانند هر ماده مصنوعی دیگر دارای مزایا و معایبی می باشند . بنابراین با کنترل و بهسازی روش تولید می توان از معایب این پودرها کاست و برمزایای آن افزود .

کتراک
کتراک از جمله مواد غیر منفجره شیمیایی درمعادن می باشد که با استفاده از اعمال نیروی کشش در دیواره چال باعث شکست سنگ میگردد . کتراک به گونه ای عمل می کند که گاز و حرارت بالایی تولید نکرده ولی عملشکست را تقریبا مانند انفجار انجام می دهد .
آماده سازی کتراک
ماده شیمیاییکتراک در اثر اختلاط با آب جهت انجام عملیات تخریبی به کار می رود . که برای ایناختلاط توجه به نکاتی ضروری می باشد .


طراحی چالها
فاصله بین چالهابایستی بر طبق الگویی رعایت شود . فرمول تجربی که در اجرا عموما جهت طراحی فواصلچالها استفاده می شود به صورت زیر می باشد .

در حالیکه به صورت تئوریک و درکاتالوگهای مختلف جداول گوناگونی وجود دارد که از آنها می توان جهت تعیین ضرایب کتراک ازجمله موادغیرمنفجره شیمیایی درمعادن می باشد.که با استفاده ازاعمالنیروی کششی دردیوارهچال باعث شکست سنگ می گردد.کتراک به گونه ای عمل می کند کهگازوحرارت بالایی تولید نکرده ولی عمل شکست راتقریبا مانند انفجار انجام می دهد
 1- عدم نیاز به استفاده از مواد ناریه : از آنجایی که بسیاری از معادن و یا سازه هایبتونی زائد و قابل تخریب ، در مجاورت مناطق مسکونی ، جاده ها و یا خطوط تاسیساتی آب، برق و یا نفت قرار دارند ، برای رعایت شرایط ایمنی امکان استفاده از مواد ناریهوجود ندارد ، به همین دلیل باعث شده که این معادن به طور دست نخورده باقی بمانند ویا بهره برداری از آنها با ظرفیت پایین انجام شود . استفاده از پودرهای منبسط شوندهمی تواند تا حد زیادی به امر استخراج و برش قطعات سنگی و بتنی کمک نماید . ضمنا چوناستفاده از مواد ناریه در ایران از نظر امنیتی مستلزم رعایت شرایط خاص می باشد ، بههمین خاطر رعایت این شرایط زمان و هزینه بسیار زیادی صرف می شود ، لذا بسیاری ازافراد ترجیح می دهند از مواد جایگزین دیگری به جای مواد ناریهاستفاده کنند .
 2- سهولت استفاده : استفاده از پودهای منبسط شونده نیاز به نیروی متخصص ندارد و با یکآموزش کوتاه مدت می توان از این پودرها استفاده نمود .
 3- سهولت حمل و نقل : پودرهای منبسط شونده دارای بسته بندی مخصوصی بوده و بهآسانی قابل حمل و نقل هستندو در محل مصرف آماده سازی و مصرف می شوند .
 4- انعطاف پذیری شکل برش : معمولا درانجام عملیات آتشباری شکل برش چندان دلخواه نیست و با کم و زیاد کردن میزان موادناریه و نوع آن ، شکل برش از حالت دلخواه خارج میگردد . این مسئله به خصوص در معادنسنگ دارای اهمیت زیادی است . از آنجایی که در هنگام استفاده از پودرهای منبسط شونده، چالها در راستای برش دلخواه حفر می شوند و همواره شکست در راستای چالهای حفاریشده رخ می دهد ، لذا به سادگی می توان به سطح برش مطلوب دست یافت .
 5- سازگاری بامحیط زیست : به طور کلی پودرهای منبسط شونده ترکیباتی از مواد معدنی طبیعی میباشند، که استفاده از آنها مشکل خاصی را از نظر زیست محیطی به وجود نمی آورد
 1- استاندارد نبودن بعضی از این مواد : بسیاری از پودرهای منبسط شونده موجود در بازارایران توسط تولید کنندگان مختلفی تهیه میشوند و به دلیل رقابت مالی ، بسیاری از اینتولید کنندگان ، استانداردهای تولید را رعایت نمی کنند . از این رو بسیاری ازمحصولات تولیدی از نظر کیفیت فاقد مشخصات مطلوب هستند .
 2- شرایط آب و هوایی : بسیاری از پودرهای موجود در بازار ایران برای استفاده در شرایط آب و هوایی مختلفتولید نمی شوند . و لذا از پودر واحدی در مناطق گرم و مناطق سرد استفاده می گردد . از این رو چون عامل گرما نقش بسیار تعیین کننده ای در فرایند انبساط این پودرهادارد ، در هوای سرد از بازدهی زمانی و مالی معدن به شدت کاسته می شود .
 3- خطرانفجار و پرتاب سنگ : به دلیل پایین بودن کیفیت بسیاری از پودرهای داخل کشور درهنگام استفاده از این پودرها در هوای گرم و بخصوص در چالهایی که در سنگهای آفتابخورده حفر شده اند ، این پودرها تقریبا بلافاصله پس از استفاده دچار انبساط شدیدشده و تقریبا مشابه مواد منفجره در هنگام انفجار عمل کرده و باعث پرتاب سنگ می گردد
 -4 کوچکی ابعاد برش : به دلیل کیفیت پایین بسیاری از پودرهای داخلی ، میزانانبساط و تنش فشاری ناشی از این پودرها بسیار محدود است . بعلاوه به خاطر هموژن ویکنواخت نبودن این پودرها ، در بسیاری از چالها میزان انبساط با یکدیگر تفاوت داشتهو سطح برش خورده فاقد شکل صاف و یکنواخت است .
 5- ایمنی : بسیاری از افرادی که ازبعضی پودرهای تولید داخل استفاده کرده اند از بروز بعضی ناراحتی های ریوی ، چشمیشکایت می کنند . اگر چه ارتباط مستقیم بروز این امراض با استفاده از این پودرها بهاثبات نرسیده است ولی پایین بودن کیفیت تولید و استفاده از مواد مضر به خاطر ارزانتمام شدن قیمت تولید ، می تواند باعث بروز این بیماریها شود .
 1- نسبت اختلاط کتراکبا آب حدود 3 به 1 می باشد
2- اختلاط می بایست در ظروف پلاستیکی تمیز صورت گیرد
  -3 آب مورد نظر بایستی خالص بوده و املاحی نظیر ca و mg نداشته باشد .
 4- درجهحرارت آب برای اختلاط می بایست بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد باشد . 10 * قطر چال = حداکثر فاصله چالها ( میلی متر )
 1- خارج کردن گرد و غبار از داخل چال ، قبل ازریختن دوغاب به داخل چال
 2- در صورت نامساعد بودن شرایط جوی ، مثلا در هوای بارانیمی بایست که یک پوشش پلاستیکی ( بعد از ریختن ماده در داخل چال ) بر روی چالها قراردهیم .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 85
بازدید دیروز : 221
بازدید هفته : 311
بازدید ماه : 306
بازدید کل : 1436798
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1